Vain kiinnostava kiinnostaa – niin sisällöissä kuin treffeillä

Kun haluat yrityksenä tehdä vaikutuksen kuluttajaan sisällöilläsi, älä kerro vain itsestäsi tai ole tylsä ja sekava.

 

Jos kysyt ihmisiltä, miksi he alun perin ihastuivat kumppaniinsa, saat luultavasti vastaukseksi jotain tällaista: Koska hän oli oikeasti kiinnostunut siitä, millainen olen, mistä pidän ja mitä tarvitsen. Hän sai minut tuntemaan oloni huomioiduksi, erityiseksi.

Romanttista, ilman muuta, mutta myös tärkeä oppi toisenlaiseen hurmaamiseen. Siihen, kun haluat houkutella sisällöillä ihmisiä tutustumaan ja rakastumaan yritykseesi tai brändiisi.

”Content marketing is like your first date. If all you do is talk about yourself, there will not be a second date.” Amerikkalaisen sisältömarkkinointiguru David Beeben kiteytys osuu ytimeen. Yritys voi valloittaa kuluttajan sisällöillä, jos se uskaltaa keskittyä hänen palvelemiseensa.

 

Nainen katsoo hurmaavasti kahvikuppinsa takaa kahvilassa

 

Satsaa kohderyhmän ymmärtämiseen

Jotta voi palvella, pitää ensin päättää kohderyhmä ja tuntea se perin pohjin. On ymmärrettävä, millaisia siihen kuuluvat ihmiset todella ovat: miten he elävät, ajattelevat ja tuntevat, millaisia tapoja, toiveita, huolia ja tarpeita heillä on, mitä maailmassa heidän ympärillään tapahtuu.

Ymmärtämiseen tarvitaan dataa ja petua, sisältöammattilaisten kokemukseen perustuvaa perstuntumaa.

Ymmärtämiseen tarvitaan dataa ja petua, sisältöammattilaisten vankkaan kokemukseen perustuvaa perstuntumaa, sekä tietoa ilmiöistä, trendeistä ja maailmanmenosta.

Kun tuntee kohderyhmän tarkasti, sille voi tuottaa strategisesti suunniteltuja, laadukkaita täsmäsisältöjä oikeassa muodossa, oikeisiin kanaviin. Ei geneeristä, sekalaista silppua vaan sisältöjä, jotka tuntuvat vastaanottajastaan ihmeellisen osuvilta, ilahduttavan ajankohtaisilta, aivan kuin vastauksilta mielessä pyörineisiin kysymyksiin.

Tällaiset sisällöt johtavat yrityksen tavoittelemiin reaktioihin: tykkäämiseen, syvempään tutustumiseen, luottamiseen, sitoutumiseen, sanan levittämiseen. Ja kyllä, ostamiseen.

 

Lähikuva viereisissä nojatuoleissa istuvien ihmisten hellästi yhteenliitetyistä käsistä

 

Kun autat kuluttajaa, autat yritystäsi

Sisällöillä hurmataan samoilla yksinkertaisilta kuulostavilla, mutta keskittymistä ja osaamista vaativilla keinoilla kuin ihmissuhteissa.

Älä ole vaikeaselkoinen, tylsä, etäinen, teennäinen tai ulkoasultasi epäsiisti. Ole lumoava, luotettava, koukuttava ja persoonallinen. Älä kerro vain itsestäsi vaan kohdista huomio häneen, johon haluat tehdä vaikutuksen.

Sisällöillä hurmataan samoilla keskittymistä ja osaamista vaativilla seikoilla kuin ihmissuhteissa.

Sisältömarkkinoinnin lähtökohta ovat yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet, esimerkiksi myynnin kasvattaminen tai brändimielikuvan vahvistaminen. Tavoitteisiin ei yleensä päästä kertomalla vain yritykselle itselleen tärkeistä asioista vain vastaamalla kuluttajien tarpeisiin.

Miten sinun yrityksesi voisi sisällöillään auttaa, ilahduttaa ja inspiroida heitä? Mikä olisi heille hyödyllistä tai viihdyttävää juuri nyt?

Kun keksit sen, suhteestanne tulee kestävä ja molemmille osapuolille antoisa. Kohderyhmälleen epäkiinnostava sisältö ei innosta ja sitouta, vain kiinnostava kiinnostaa.

Miten sinun yrityksesi voisi sisällöillään auttaa, ilahduttaa ja inspiroida kuluttajia?

Anna Vartiainen on sisältöjohtaja journalistiseen sisältömarkkinointiin ja yritysten omaan mediaan erikoistuneessa Aller Ideas -yksikössä, joka on osa Aller markkinointipalveluita.