Avoin retail media vauhdittaa markkinaa uusin tavoin

Retail Media for All -ratkaisu on avoin ja monipuolinen ekosysteemi, jossa useat eri kuluttajaliiketoiminnan toimijat voivat tarjota mainostajille tehokkaita mediapaikkoja ja tavoittaa ostajat entistä kohdennetummin.

Tämä ratkaisu yhdistää eri yritykset – perinteiset vähittäismyyjät, verkkokaupat, palveluntarjoajat ja muut kuluttajakeskeiset liiketoiminnat – tarjoten innovatiivista mediaa, joka on helposti saavutettavissa kaikille mainostajille.

Aller Median Chief Commercial Officer Hannaleena Koskinen ja Craneworks/Doohlabsin Chief Growth Officer Teemu Kurri kertovat uudesta yhteistyöstään retail median kentällä. Katso video alta.

Retail media eli kaupan media on ollut kovassa nosteessa viime vuodet. Suomen markkinassa keskustelua ovat dominoineet isot kaupparyhmät suljettuine ekosysteemeineen (suljettu tarkoittaa, että mediaa tarjotaan vain kumppaniyrityksille, kuten...

Retail media eli kaupan media on ollut kovassa nosteessa viime vuodet. Suomen markkinassa keskustelua ovat dominoineet isot kaupparyhmät suljettuine ekosysteemeineen (suljettu tarkoittaa, että mediaa tarjotaan vain kumppaniyrityksille, kuten tavarantoimittajille) tai yksittäiset kanavat, joita kutsutaan ”retail mediaksi”. Molemmat lähestymiset ovat vallan erinomaisia ja vauhdittavat osaltaan kaupan median kasvua.

Mitä retail media oikeastaan voi käytännössä olla?

IAB Finland on standardisoimassa retail median määritelmää, mutta yksinkertaisinta lienee ajatella asiaa asiakaskohtaamisten kautta. Yrityksillä on kuluttaja-asiakkaita, joita ne kohtaavat eri kanavissaan ja alustoissaan (sovelluksessa, kivijalassa, verkossa, uutiskirjeessä, somessa tai asiakaslehtensä kautta). Retail media on näiden asiakaskohtaamisten medioittamista eli mediatilan tai mainospaikan muodostamista niihin eli retail mediaa. Näitä retail median kyvykkyyksiä yritys voi sitten tarjota kumppaneilleen tai muille asiakaskokemustaan vahvistaville mainostajille. Asiakaskokemus pidetään aina keskiössä.

Retail mediasta uusi liiketoiminta-alue yrityksellesi?

Parhaimmillaan retail media kattaa kuluttajan ostopolun eri vaiheet ja tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden vaikuttaa ostopäätöksen hetkellä. Laajimmillaan retail media on monikanavaista, aina asiakas- ja myyntivaikutuksiin saakka mitattavaa, markkinointia. Kun tätä markkinointipalvelua kaupallistetaan mainostajille retail mediaksi, muodostuu mediatuloa, josta parhaimmillaan voi muodostua yritykselle kokonaan uusi liiketoiminta-alue, medialiiketoiminta.

Avoimuus on retail median seuraava iso trendi.

Retail median markkina laajenee jatkossa, isojen kaupparyhmien suljettujen ekosysteemien rinnalle rakentuu vauhdilla eri alojen kuluttajaliiketoiminnan yritysten muodostama avoin retail media -verkosto. Avoimuus toteutuu asiakaskokemus edellä: tätä retail mediaa voivat hyödyntää myös ne mainostajat, jotka eivät suljetun retail median kyvykkyyksin ole oikeutettuja, mutta jotka hyötyvät pääsystä kuluttajan ostopolulle, osaksi arjen ostopäätöksiä. Samalla myös retail as a media -käsite laajenee: tulevaisuudessa näemme retail media -verkostojen muodostuvan vertikaaleista, kuten matkailu- tai ostokäyttäytymispohjaisista kohderyhmistä, kuten hyvinvointivetoiset kuluttajat.

Kuuntele IAB Finlandin podcast tulevaisuuden retail mediasta.

Jaksossa Aller Media Nordicin Chief Commercial Officer Hannaleena Koskinen ja Craneworks/Doohlabsin Chief Growth Officer Teemu Kurri kertovat uudesta yhteistyöstään retail median kentällä. Rakenteilla on eräänlainen Retail Media for All -ratkaisu: avoin ja monipuolinen ekosysteemi, jossa useat eri kuluttajaliiketoiminnan toimijat voivat tarjota mainostajille tehokkaita mediapaikkoja ja tavoittaa ostajat entistä kohdennetummin. Tämä ratkaisu yhdistää eri yritykset – perinteiset vähittäismyyjät, verkkokaupat, palveluntarjoajat ja muut kuluttajakeskeiset liiketoiminnat – tarjoten innovatiivista mediaa, joka on helposti saavutettavissa kaikille mainostajille.

Haluatko kuulla lisää retail media -mahdollisuuksista? Ota yhteyttä!