Aller Media valittu Google News Initiativen ja FT Strategiesin AI Launchpad -ohjelmaan

Aller Media osallistuu Google News Initiativen (GNI) AI Launchpad -tekoälyohjelmaan, joka toteutetaan Googlen ja FT Strategies -yhtiön yhteistyönä.


Per Hedbrant (Principal AI Engineer), Maja Gregersen (Head of AI Nordic), Mikael Makkonen (EVP AI, Aller Media Nordic)

AI Launchpad on viiden kuukauden ohjelma, jossa kahdeksan mediayhtiötä kehittää tavoitteellista ja vastuullista tekoälyvisiotaan ja testaa sitä käytännössä. Ohjelmaan tuli yhteensä yli 120 hakemusta. Siihen valituilla mediayhtiöillä oli selkeä tavoite sekä tarvittavat resurssit ja kyvykkyys tekoälykokeilujen toteuttamiseen.

GNI:n, FT Strategiesin ja alan asiantuntijoiden avulla osallistujat kartoittavat, mitkä liiketoiminnan osa-alueet sopivat parhaiten tekoälyn hyödyntämiseen. Ohjelmassa tarkastellaan tekoälyn käyttöä koko uutismediatoiminnassa ja keskitytään erityisesti siihen, miten tekoäly voi joko optimoida nykyisiä prosesseja tai mahdollistaa innovaatioita yleisökokemuksessa. Osallistujilla on mahdollisuus testata ideoitaan käytännön kokeiluissa ja saada henkilökohtaista sparrausta FT Strategiesin asiantuntijoilta ja muiden mediayhtiöiden edustajilta.  Näin osallistujat pääsevät kehittämään taitojaan ja jakamaan parhaita käytäntöjä EMEA-alueen uutismediakentässä.

– AI Launchpad -ohjelma toteutetaan nyt neljättä kertaa, ja se on suunniteltu tukemaan mediayritysten tekoälyn käyttöä eri liiketoiminta-alueilla. FT Strategies haluaa jakaa Financial Timesin oppeja kollegoillemme eri uutismedioissa. Tekoälyn saralla pohdimme samoja kysymyksiä ja jaamme mielellämme oppejamme tämän ohjelman puitteissa. FT Strategies perustettiin, jotta voimme jakaa osaamistamme ja siitä voivat hyötyä muutkin.  Haluamme myös luoda turvallisen tilan, jossa osallistujat voivat avoimesti puhua sekä tavoitteistaan että haasteistaan muiden julkaisijoiden kanssa, sanoo Joanna Levesque, FT Strategiesin toimitusjohtaja.

– Ammattimainen uutisjournalismi ja viihteelliset julkaisut ovat Aller Media Nordicin toiminnan ydin. Samalla haluamme hyödyntää kaikista moderneimpia työkaluja ja menetelmiä. Tekoäly avaa mediatoimialalle kiinnostavan uuden aikakauden, ja Aller Media Nordic ottaakin sen osaksi digitaalisen median kehitystään. FT Strategiesin ja Google News Initiativen AI Launchpad on käytännönläheinen ohjelma, jonka avulla voimme oppia ja jakaa parhaita käytäntöjä muiden uutismedioiden kanssa. Olemme iloisia ja ylpeitä saadessamme olla osa tätä tekoälymatkaa, sanoo Mikael Makkonen, Aller Media Nordicin EVP AI.

Tietoa Google News Initiative -hankkeesta

AI Launchpad (AIL) on viisi kuukautta kestävä ohjelma ja yksi monista Google News Initiativen hankkeista, joiden tavoitteena on tukea uutismedioita digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä koulutuksen ja muun tuen avulla.

Google News Initiative on Googlen suurin aloite journalismin tukemiseksi digitaalisella aikakaudella. Sen kumppanuudet, ohjelmat ja tuotteet auttavat tuhansia uutismedioita ympäri maailmaa edistämään laadukasta riippumatonta journalismia, taloudellista vakautta ja uusien teknologioiden kehittämistä innovaatioiden vauhdittamiseksi.

Tietoa FT Strategies -yhtiöstä

FT Strategies on Financial Timesin omistama mediakonsultointiyritys. Sen asiantuntijat ovat onnistuneesti uudistaneet FT:n liiketoimintamallia digitaalisessa murroksessa, ja yritys auttaa uutis- ja mediatoimialan organisaatioita maailmanlaajuisesti ratkaisemaan strategisia haasteita, edistämään kestävää kasvua ja hyödyntämään tekoälyä, teknologiaa ja dataa.

Yrityksellä on syvällistä osaamista tilaajaliiketoiminnasta, asiakasdatan hyödyntämisestä ja analytiikasta, joiden avulla se auttaa mediayrityksiä rakentamaan kannattavia digitaalisia asiakassuhteita, menestymään uudessa digitaalisessa taloudessa ja varmistamaan liiketoimintansa tulevaisuuden.

Tietoa Aller Mediasta

Aller Media toimii Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa, missä se julkaisee vaikuttavia tarinoita ja luo elämyksiä eri alustoilla, julkaisuissa ja tapahtumissa.

Aller Media on Pohjoismaiden markkinajohtaja viikkolehdissä ja aikakauslehdissä sekä painettuna että digitaalisesti. Yhtiö julkaisee myös päivälehtiä, kuten Dagbladetia Norjassa, sekä useita johtavia digitaalisia medioita ja palveluja jokaisessa maassaan.