Online-mainoskoot ja -hinnat

LISÄTIETOJA ONLINE-MAINOSMUODOISTA

ADNAMI SKIN

Skin on yksinään näytettävä mainosmuoto, joka näkyy sivun varsinaisen sisällön yläpuolella ja sivuilla. Skin muodostuu yhdestä isosta kuvasta tai pienestä toistuvasta kuvasta.

  • Soveltuvat tiedostomuodot: GIF/JPG/PNG
  • Koko esim. 980 x 400 px. Tiedoston maksimikoko 100 kt.
  • Skin on klikattava.
  • Tapetin näkyvyys vaihtelee käyttäjän selaimen koon mukaan.
  • Aineiston suunnittelussa tulee ottaa huomioon tapetin päälle tuleva Allerin sivustojen sisältöosuus, joka on 1200 px leveä. Yläosan korkeus on 400 px.
  • Yläpaikan yläpuolella voi olla elementtejä ja nämä tulisi ottaa huomioon tapetin suunnittelussa.

ADNAMI MIDSCROLL

Adnami Midscroll on käytettävissä oleva high value mainosmuoto lähes jokaiselle olemassa olevalle mainospaikalle.

  • Aineistoa käytettäessa on otettava huomioon, että asiakkaalla on olemassa oleva sopimus Adnamin kanssa
  • Käytössä on Adnamin yleisimmän mainoskoot

 

HTML5

HTML5- aineisto tulee toimittaa pakattuna tiedostona (.zip) sisältäen kaikki mainokseen liittyvät tiedostot.

Zip-tiedoston kokonaiskoko ei saa ylittää määrittelemäämme mainosmuotokohtaista kilotavurajaa. Kaikki aineistoon liittyvät tiedostot – kuvat, skriptitiedostot, fontit, tyylitiedostot – tulee laskea mainoksen tiedostokokoon mukaan.

Vaaditut toiminnallisuudet:

  • Kursorin on muututtava klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan linkki
  • Linkkien on auettava uuteen välilehteen

Tiedostokoot

  • Ensilataus -on pyrittävä mahdollisimman pieneen ensilataukseen. Tämä voidaan toteuttaa optimoimalla kuvia ja tiedostoja sekä lataamalla raskaat tiedostot sivun latautumisen jälkeen.
  • Tiedostojen määrä on syytä pitää mahdollisimman pienenä
  • Animaatioiden ja kuvaelementtien toteuttaminen spritesheetejä hyödyntäen pienentää usein bannerin tiedostokokoa ja tiedostomäärää

Lazy load/polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista banneriin vasta kun sivusto on latautunut
  • Tätä on käytettävä, jos banneri ei mahdu kilotavurajoihin. Ensilatauksen on mahduttava kilotavurajaan.

Suorituskyky

  • Animoinnit ja efektit on toteutettava niin, etteivät ne vaikuta suuresti laitteen suorituskykyyn
  • Animointien ja efektien toteutuksessa täytyy huomioida, etteivät ne kuormita liikaa prosessoria

Muuta

Tutustu käyttämämme Ad Manager -mainosjärjestelmän aineistolle asettamiin vaatimuksiin sekä rajoituksiin.
Voit rakentaa aineiston myös Googlen omalla työkalulla.
Lue lisää ohjeita bannerin rakennukseen Googlelta.

 

INSTREAM-VIDEO

Instream-mainonta näkyy Allerin verkostossa videoiden alussa (preroll) tai keskellä (midroll).

Aineiston tekniset tiedot

Tiedostomuodot:

  • Video: mp4, wmv, mov, mkv, avi
  • Kuva: jpg, png, gif (forever loop)
  • Audio: mp3, wav, ogg, wma

Lisäksi toimitetaan URL

Mainosten kuvasuhde

  • 16:9

 

NATIIVIBANNERIT

Tarvitsemme natiivibanneria varten:

  • Headline (otsikko)
  • Image (kuva) JPG/PNG/GIF max. 430 x 430 px /80 kt
  • Body (leipäteksti)
  • Call to action (aktivoiva teksti)
  • Advertiser (mainostaja)
  • Click-through URL (kohde-URL)
  • Logo

NATIIVI-ARTIKKELIIN OHJAAVA BANNERI

Artikkeliin ohjaavien bannerien tulisi olla klikkaamaan aktivoivia ja herättää kiinnostus artikkelin lukemiseen.

Jos banneri ei noudata annettuja ohjeita, pidätämme oikeuden pyytää korjauksia toteutukseen ennen kampanjan käynnistymistä.

  • Selkeät ja yksinkertaiset bannerit toimivat parhaiten, laita mainokseesi vain vähän ytimekästä tekstiä.
  • Tekstin tulee olla tarpeeksi iso ja selkeä.
  • Kuvan tulisi liittyä itse artikkeliin tai sen aihepiiriin.
  • Bannerin tulisi tukea sitä, mitä bannerin nähneen halutaan tekevän: tässä tapauksessa haluamme bannerin nähneen klikkaavan banneria ja siirtyvän lukemaan artikkelin.
  • Kehoite on tärkeä artikkeliin ohjaavassa bannerissa: ”lue juttu”, ”lue lisää” → aktivoi klikkaamaan.
  • Valitse kuva bannerin mukaan, vaakamalliseen vaakakuva ja pystymalliseen pystykuva.
  • Muista, että sinulla tulee olla kuvan tekijänoikeudet.

OHJELMALLINEN NATIIVI

Artikkeliin ohjaava natiiviratkaisu, jossa on mahdollisuus ohjata lukija asiakkaan omille sivuille tai seiska.fi:n sivustolle

  • Ohjelmallinen natiivi ostettavissa joko Strosslen tai Readpeakin alustojen kautta tai suorakampanjana, jolloin aineisto lisätään Strosslen tai Readpeakin alustalle
  • Näkyvyys etusivulla

 

VIDEOBANNERI (980 x 400 ja 300 x 600 px)

Mainospaikoilla voidaan ajaa myös videomainontaa. Tällöin banneri voi olla perusbannerin kokoinen videotiedosto tai se voi olla yhdistelmä banneria ja videota.

Kun asiakas teettää/tekee aineiston

  • Tulee se toimittaa joko kolmannen osapuolen tagina tai HTML5-muodossa.
  • Mikäli aineisto ei toimi jollakin selaimella tai käyttöjärjestelmällä, on tästä ilmoitettava varausta tehtäessä.
  • Bannerin kaikkien yhteenlaskettujen tiedostojen kilotavurajat eivät saa ylittää kyseisen bannerikoon kilotavurajaa (980 x 400 /200kt, 300 x 600 /100kt).

Video

  • Video saa käynnistyä automaattisesti, mutta ilman ääntä. Videon pysähdyttyä tulee sen päälle jäädä replay-ikoni.
  • Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus pysäyttää video.
  • Videolla tulee olla aloituskuva: videon aloituksessa saa olla mustaa ruutua.
  • Jos mainokseen ladattavan videon ja muiden tiedostojen yhteenlaskettu koko ylittää kokonaiskilotavurajan, ei itse video saa alkaa latautumaan ennen käyttäjän toimintaa. Tällöin videon pitää käynnistyä hiirellä (mouseover). Sama koskee videon pysähtymistä (mouseout)

Ääni

  • Äänen tulee olla oletuksena pois päältä ja käynnistyä vasta äänikuvaketta klikattaessa.